Verstandskies trekken

Verstandskiezen groeien vaak scheef of ze komen niet goed door omdat er onvoldoende ruimte in de kaak is. Hierdoor gaat het doorkomen van verstandskiezen dikwijls gepaard met pijnklachten, scheefgroei van overige kiezen en extra risico op gaatjes. Verstandskiezen staan namelijk achterin in het gebit, waardoor ze moeilijk schoon te houden zijn. Door uw gebit te onderzoeken met behulp van röntgenfoto’s beoordeelt de tandarts of we uw verstandskiezen moeten trekken.

Neem contact op om een afspraak te maken voor een behandeling via telefoonnummer 030 – 760 1267 of via het e-mailadres info@tandartsutrecht.nl.

Schrijf uzelf in via onderstaande button of loop binnen in onze praktijk aan de Maliebaan in Utrecht Oost.

Inschrijven

De behandeling

1. De tandarts onderzoekt uw mond met röntgenfoto’s om vast te stellen of we een of meerdere verstandskiezen moeten trekken.
  2. Een verstandskies trekken we onder plaatselijke verdoving, zodat de behandeling geheel pijnloos is. We bepalen de stand van de kies om die snel en soepel te verwijderen.
  3. In bepaalde gevallen is het nodig om het tandvlees te openen om de kies sneller te verwijderen. Eventueel splijten we de kies in stukjes om de behandeling eenvoudiger te maken.
  4. Nadat de verstandskies verwijderd is hechten we het tandvlees en plaatsen we een gaasje op de wond om het genezingsproces te bevorderen.
  5. Voor een goede genezing worden duidelijke instructies gegeven hoe de wond thuis het beste verzorgd kan worden.

Heeft u vragen of wilt u meer informatie over de behandeling? Neem dan contact met ons op. Bij een complexe behandeling verwijzen we u door naar een kaakchirurg in Utrecht.

Tandartsangst

De tandartsen van onze praktijk hebben veel ervaring met het behandelen van angstige patiënten. Bent u angstig, geef dat dan gerust aan. We nemen meer tijd voor u tijdens de behandeling, leggen alles stap voor stap uit en u kunt de behandeling pauzeren wanneer u dat wilt.

Waarom worden verstandskiezen getrokken?

Bij veel mensen is er onvoldoende ruimte in de kaak voor de verstandskiezen. Niet bij iedereen komen de kiezen door, maar als ze doorkomen dan zorgen ze in sommige gevallen voor gebitsklachten en -problemen. Voorbeelden hiervan zijn:

• Extra risico op gaatjes rondom de verstandskies
  • Ontstoken tandvlees rondom
    de verstandskies
  • Scheef, half of niet goed doorkomen van de verstandskies
  • Verlies van omliggende kiezen

Om klachten te voorkomen is het belangrijk om twee keer per jaar een controlebezoek aan de tandarts te brengen. Periodiek maken we dan ook röntgenfoto’s waarmee we eventuele problemen met de verstandskiezen vroegtijdig constateren. Vervolgens kunnen we direct een behandeltraject starten om de problemen te verhelpen.

Kosten en vergoeding

De kosten van de behandeling worden bepaald door het aantal kiezen dat verwijderd moet worden. Daarnaast wordt verstandskies trekken niet vanuit de basisverzekering vergoed. U moet aanvullend verzekerd zijn om aanspraak te maken op een vergoeding van de kosten. Veel verzekeringen vergoeden enkel een bepaald percentage of bedrag van de totale kosten.

Het is goedkoper om uw verstandskies te laten trekken bij de tandarts dan bij een kaakchirurg in het ziekenhuis. Bij een behandeling in het ziekenhuis moet u namelijk uw eigen risico betalen. Indien de tandarts u naar een kaakchirurg doorverwijst voor een behandeling, dan vergoedt de basisverzekering de kosten wel.

Raadpleeg de polisvoorwaarden van uw zorgverzekering om te weten of u een vergoeding van de kosten krijgt. Op onderstaande pagina vindt u meer informatie over de tarieven:

Nazorg

Na de behandeling plaatsen we een gaasje op de wond waar u 30 minuten lang op moet bijten om de bloeding te stelpen. Een mogelijke zwelling is te bestrijden door te koelen. Eventuele napijn kunt u verminderen met pijnstillers, zoals paracetamol. Het gebruik van aspirine raden we af, omdat dit medicijn uw bloed verdunt. Naar verloop van tijd nemen de napijn en de zwelling vanzelf af. Na drie dagen zijn de pijngevoelens vrijwel verdwenen. Mocht de napijn niet verdwijnen, neem dan contact op met de praktijk.

Tips na het trekken van de verstandskies

Om de kans op een snel en succesvol herstel te vergroten raden we aan om onderstaande tips te gebruiken:

• Spoel uw mond de eerste 24 uur niet
  • Vermijd roken en alcohol, dat vertraagt het genezingsproces
  • Wees voorzichtig met tandenpoetsen om de wond niet te beschadigen
  • Wacht na de behandeling minimaal een paar uur met eten en drinken
  • Gebruik pijnstillers tegen de napijn, maar geen aspirine en koel de zwelling

Veelgestelde vragen over verstandskies trekken

Hieronder hebben we een aantal veelgestelde vragen beantwoord over de behandeling verstandskies trekken. Staat uw vraag er niet tussen? Neem dan contact met ons op.

Is een verstandskies trekken pijnlijk?

Door de verstandskies onder verdoving te trekken is de behandeling pijnloos. Als de verdoving uitwerkt, dan is het wel mogelijk dat u napijn en een zwelling ervaart. Deze gevoelens zijn goed te bestrijden met een pijnstiller.

Hoe lang houdt de napijn aan?

Napijn is goed te onderdrukken met een paracetamol. Doorgaans nemen de pijngevoelens na drie dagen af. De zwelling houdt mogelijk langer aan, die is te bestrijden door te koelen. Het duurt circa 10 dagen totdat de wond volledig dicht is.

Wat kan ik eten na de behandeling?

Wacht minimaal een paar uur met eten en drinken tot dat de verdoving is uitgewerkt. De eerste dagen na de behandeling zal het eten van vaste voeding moeilijk zijn. Vloeibare voeding is een alternatief dat eenvoudiger te eten is. Na enkele dagen zal u ervaren dat eten steeds makkelijker is en beter gaat.

Hoe moet ik de wond verzorgen?

Voor een spoedig herstel is het belangrijk dat u de wond goed schoonmaakt. Enkele uren na de behandeling mag u uw tanden alweer poetsen, maar let er wel op dat u dat voorzichtig doet rondom het wondje. Gebruik eventueel een mondspoelmiddel voor extra hygiëne rondom de wond.

Afspraak maken in Utrecht

Wilt u meer informatie over de behandeling of direct een afspraak maken? Neem dan contact met ons op via telefoonnummer 030 – 760 1267 of via het e-mailadres info@tandartsutrecht.nl. Indien onze planning het toelaat helpen we u al binnen 7 dagen.