Ontstoken tandvlees Utrecht

Gezond tandvlees heeft een roze kleur en bloedt niet tijdens het poetsen. Wanneer het tandvlees ontstoken is, kleurt het vaak roder, zwelt het op en begint het te bloeden tijdens het tandenpoetsen en schoonmaken tussen de tanden. Als u de ontsteking niet op tijd laat behandelen, kan gingivitis overgaan tot parodontitis: een verder gevorderde ontsteking. Heeft u last van ontstoken tandvlees? Maak dan vandaag nog een afspraak bij Maliekwartier Tandartsen en profiteer van onderstaande voordelen:

• Van maandag tot en met donderdag geopend tot 20:00 uur
  • Ervaren tandartsen, mondhygiënisten en preventieassistentes

Soorten ontstoken tandvlees

Ontstoken tandvlees verdelen we onder in twee soorten, namelijk een lichte ontsteking en een zware ontsteking. Een lichte ontsteking noemen we gingivitis, een zware ontsteking noemen we parodontitis.

Gingivitis

We spreken over gingivitis wanneer het onderliggend weefsel is aangetast door tandplaque of tandsteen dat niet op tijd verwijderd is. In dit stadium zien we vaak rood, gezwollen en bloedend tandvlees.

Parodontitis

Wanneer we tijdens een periodieke controle zien dat het steunweefsel rondom de tanden en kiezen ontstoken is, spreken we van parodontitis. Dit is een vergevorderd stadium van een tandvleesontsteking. Vaak zien we hier dat het tandvlees teruggetrokken is en het kaakbot verloren is gegaan, waardoor de tanden en kiezen los komen te staan.

Ontstoken tandvlees symptomen

Naast bloedend tandvlees en tandvlees dat opgezwollen is en een rode kleur heeft, zijn er nog een aantal symptomen die erop kunnen wijzen dat u een (beginnende) tandvlees ontsteking heeft, namelijk:

• Veel last van tandplaque, tandsteen en gaatjes
  • Warm of juist koud eten of drinken voelt erg gevoelig aan
  • Een slechte adem of een vieze smaak in de mond
  • Losstaande tanden en kiezen

Ontstoken tandvlees oorzaken

De bacteriën die in ons eten en drinken zitten, blijven achter in de mond na het consumeren. Wanneer ze niet op tijd verwijderd worden vormen deze bacteriën , tandplaque. Tandplaque kunt u voor het grootste deel zelf weghalen door twee keer per dag uw tanden te poetsen en tussen uw tanden schoon te maken met stoker, ragers en flossdraad. Als u de tandplaque niet op tijd of onvoldoende verwijdert, ontstaat tandsteen. Tandsteen veroorzaakt vervolgens de tandvleesontsteking.

Ontstoken tandvlees behandelen

De behandeling van het ontstoken tandvlees is afhankelijk van de mate waarin het ontstoken is. Bij gingivitis kunt u de ontsteking vaak zelf verhelpen door uw tandvlees extra te verzorgen. Poets tweemaal daags uw tanden en reinig daarbij ook de ruimte tussen de tanden door gebruik te maken van flosdraad, ragers of stokers. Wanneer u last heeft van veel tandsteen, dan is het raadzaam om een afspraak te maken bij onze praktijk.

Indien er sprake is van parodontitis, vragen we u om een afspraak te maken in de praktijk. Hier zullen we het tandsteen verwijderen en het ontstoken tandvlees schoonmaken. Zo krijgt het tandvlees de kans om zich te herstellen. Indien het kaakbot aangetast is, bespreken we met u wat de volgende stappen zijn.

Voorkomen is beter dan genezen

Een tandvleesontsteking is gelukkig goed te voorkomen. We geven u graag enkele tips:

• Poets uw tanden twee keer per dag met een fluoridetandpasta.
  • Kies een tandenborstel die past bij uw gebit.
  • Reinig dagelijks de ruimte tussen uw tanden door te rageren, stoken of flossen.
  • Gebruik eens in de week een tongschraper.

Veelgestelde vragen

Omdat we vaak dezelfde vragen krijgen rondom ontstoken tandvlees, hebben we de meest gestelde vragen voor u onder elkaar gezet. Heeft u een andere vraag? Neem dan gerust contact met ons op. We helpen u graag verder.

Hoelang duurt het voordat een tandvleesontsteking over is?

De duur van de ontsteking is afhankelijk van de ernst van de ontsteking. Gingivitis is met goede mondverzorging vaak binnen twee weken genezen. Wanneer er sprake is van parodontitis, duurt het herstel langer.

Geneest ontstoken tandvlees vanzelf?

Nee, ontstoken tandvlees geneest nooit vanzelf. Wanneer u de ontsteking niet goed behandelt, kan de ontsteking zich uitbreiden naar het kaakbot. Dit zorgt er op den duur voor dat de tanden en kiezen los komen te staan.

Is een tandvleesontsteking pijnlijk?

Ontstoken tandvlees voelt vaak pijnlijk en geïrriteerd aan. Het tandvlees kleurt namelijk rood, zwelt op en bloedt vaak tijdens het eten en tandenpoetsen.

T. 030 – 760 1267

• Maandag:08:00 - 20:00 uur