Vandaag gesloten

Tandsteen verwijderen Utrecht

Merkt u na verloop van tijd dat er een gele of donkere laag ontstaat op uw tanden? In de meeste gevallen betekent dat dat u last heeft van tandsteen. Dit is niets om u voor te schamen, iedereen heeft er namelijk last van. Het is wel belangrijk om het tandsteen te laten verwijderen, om gebitsproblemen te voorkomen. Als u ervoor kiest om uw tandsteen te laten verwijderen door Maliekwartier Tandartsen in Utrecht, profiteert u van onderstaande voordelen:

• Grondige gebitsreiniging
  • Pijnloze behandeling
  • Ook ’s avonds geopend

Wat is tandsteen?

Tandsteen is tandplaque dat niet goed genoeg verwijderd is tijdens het tandenpoetsen. Vaak zien we dat tandsteen zich tussen de tanden en achter de voortanden ophoopt. In tegenstelling tot tandplaque is tandsteen zelf moeilijk te verwijderen.

Hoe ontstaat tandsteen precies?

Om te weten hoe tandsteen ontstaat, is het belangrijk eerst te weten hoe tandplaque ontstaat. Tandplaque vormt zich door de bacteriën die zich schuilhouden in onze mond. Door tweemaal daags te poetsen met bij voorkeur een elektrische tandenborstel, verwijdert u het grootste deel van deze bacteriën. Helaas lukt het vaak niet om de ruimte tussen de tanden goed schoon te houden met alleen een tandenborstel. Hiervoor raden we vaak het gebruik van ragertjes, tandenstokers en flosdraad aan.

Gevolgen van tandsteen

Een beetje tandsteen is vaak geen probleem. De tandarts of mondhygiënist verwijdert dit tijdens de periodieke controle. Laat u uw tandsteen niet periodiek verwijderen? Dan loopt u het risico op vervelende mondklachten, zoals gingivitis of parodontitis.

Gingivitis

Gingivitis is de term die we gebruiken voor licht ontstoken tandvlees. In dit stadium is de ontsteking nog goed te bestrijden door tweemaal daags uw tanden te poetsen en de ruimte tussen uw tanden en kiezen goed schoon te maken met bijvoorbeeld een tandenstoker.

Parodontitis

Merkt u te laat op dat uw tandvlees ontstoken is of onderneemt u niet snel genoeg actie? Dan bestaat de kans dat de gingivitis overgaat naar parodontitis. Bij parodontitis is de ontsteking doorgetrokken naar het kaakbot, waardoor het tandvlees los komt te staan van de tanden en kiezen. In die ruimte die ontstaan hopen zich vervolgens weer meer bacteriën op, waardoor de ontsteking verergert.

Kenmerken van ontstoken tandvlees

Ontstoken tandvlees kenmerkt zich door klachten als bloedend tandvlees tijdens het tandenpoetsen, een vieze smaak in de mond of een slechte adem. In de meeste gevallen zult u echter een tandvleesontsteking niet zelf herkennen. Dit komt omdat een tandvleesontsteking bijna nooit tot pijn lijdt. Het is daarom erg belangrijk om elk half jaar uw gebit te laten controleren door de tandarts. De tandarts merkt de ontsteking op tijd op, zodat we ergere problemen voorkomen.

Tandsteen laten verwijderen

Tandsteen kunt u helaas niet zelf verwijderen, omdat het daarvoor te hard is geworden. Heeft u vaak en veel last van tandsteen? Dan raden we aan om de mondhygiënist te bezoeken voor professionele gebitsreiniging. We verwijderen het tandsteen dan nauwkeurig door middel van een apparaat dat werkt met trillingen.

Tandsteen voorkomen in de toekomst

Voorkomen is natuurlijk beter dan genezen. Om hardnekkig tandsteen te voorkomen, raden we aan om uw tanden tweemaal daags te poetsen met bij voorkeur een elektrische tandenborstel. Ook adviseren we om de ruimte tussen uw tanden goed schoon te houden met ragers, tandenstokers of flosdraad.

Contact opnemen met Maliekwartier Tandartsen in Utrecht

Twijfelt u of u last heeft van tandsteen of wilt u graag een afspraak maken om het tandsteen te laten verwijderen? Maak dan een afspraak in onze praktijk aan de Maliebaan 67 in Utrecht. Bent u nog geen patiënt bij ons? Schrijf u dan eerst in.

• Contact- en adresgegevens