Droge mond

Heeft u vaak last van een droge mond? Dat is heel vervelend en heeft mogelijk gevolgen voor uw mondgezondheid. Er zijn verschillende symptomen waaraan een droge mond te herkennen is en er zijn eveneens uiteenlopende oorzaken die eraan ten grondslag liggen. We geven u graag uitleg en tips bij een droge mond. Houd uw mondgezondheid op peil en laat uw gebit regelmatig bij onze tandartskliniek controleren.

Wat is een droge mond?

Een droge mond, ofwel xerostomie, ontstaat door een verminderde speekselaanmaak en daar zijn verschillende oorzaken voor aan te wijzen. Ieder mens produceert dagelijks tot wel anderhalve liter speeksel. Bij een verminderde speekselproductie bestaat het risico op een droge mond.

Symptomen bij een droge mond

Een droge mond gaat gepaard met verschillende symptomen. Heeft u bijvoorbeeld moeilijkheden met slikken of praten? Dit is een mogelijk symptoom van een droge mond, net als dat het lastig is om droog voedsel te eten. Er zijn ook andere veel voorkomende mondproblemen bij een droge mond, zoals het ervaren van een metaalachtige smaak. Het komt ook voor dat u merkt dat u tanden of kiezen ruwer of scherper aanvoelen dan voorheen.

Een ander teken van de veel voorkomende mondproblemen bij een droge mond is als u in de nacht moet drinken. Zo is een pijnlijke tong eveneens een symptoom net als een slechte adem. Met betrekking tot een droge mond en mondgezondheid geldt verder dat er vaker gaatjes ontstaan of dat er zich problemen met het tandvlees voordoen. Heeft u een kunstgebit en een droge mond? Dan merkt u waarschijnlijk dat het moeilijker is om uw gebit uit te nemen.

Oorzaken droge mond

Er zijn allerlei oorzaken aan te wijzen voor een droge mond, die per persoon kunnen verschillen. Diabetes is bijvoorbeeld een ziekte die vaak gecombineerd gaat met een droge mond, maar ook geneesmiddelen en bestraling zijn mogelijke oorzaken. Bij geneesmiddelen gaat het vooral om medicijnen die betrekking hebben op het verlagen van de bloeddruk, maar ook om antidepressiva en plasmedicatie. Het syndroom van Sjörgen is eveneens een oorzaak voor een droge mond, net als andere reumatische aandoeningen. Heeft u vaak last van een verstopte neus, dan is de kans ook groot dat u een droge mond ervaart. Verder zijn hormonale veranderingen vaak een boosdoener, zoals bij vrouwen in de overgang.

Effect op mondgezondheid

Speeksel is voor de mond en het gebit als olie voor de motor van een auto. Speeksel smeert als het ware de wang, tong, gehemelte en mondslijmvlies. Als u kauwt op voedsel produceert u speeksel en dit maakt het gemakkelijk om het eten door te slikken. Daarom is het bij een droge mond juist lastiger om eten door te slikken, want er is dan sprake van een verminderde speekselproductie.

Verder heeft speeksel een reinigende functie en is de speekselproductie nauw verbonden met de mondgezondheid. De reinigende werking voor het gebit en mondslijmvlies gaat gepaard met een beschermende functie. Speeksel zorgt er namelijk voor dat bacteriën minder kans krijgen om te groeien. Hierdoor zijn infecties te voorkomen. Bij een droge mond loopt u meer risico op mondinfecties, gaatjes in tanden en tandvleesontsteking.

Tips bij droge mond

Heeft u erg veel last van een droge mond, dan zijn er een aantal praktische tips die uitkomst bieden. Het is bijvoorbeeld belangrijk om met een zachte tandenborstel twee keer per dag uw gebit te poetsen. Maak daarbij gebruik van een tandpasta met fluoride. Verder is het aan te bevelen om iedere dag tandenstokers te gebruiken. Dit is belangrijk om de ruimtes tussen kiezen en tanden goed schoon te maken. Het is af te raden om voedsel met veel suiker te eten of om zure dranken of voedingsmiddelen te nemen. Laat ook aan onze tandarts weten dat u een droge mond heeft. Uiteraard is het belangrijk om twee maal per jaar een periodieke controle te laten uitvoeren.

Het is bij een droge mond belangrijk om extra aandacht aan uw mondgezondheid te besteden. Schrijf u in bij Maliekwartier Tandartsen of maak direct een afspraak voor een eerste consult met controle van uw gebit.

3581 CE Utrecht

• Weekend:Gesloten