Vandaag gesloten

Aften

Heeft u aften in uw mond? Dat is heel vervelend en zelfs pijnlijk als u aan het eten of drinken bent. Deze aandoening is niet zeldzaam, want maar liefst 20% van de mensen heeft wel eens last van aften in de mond. Er zijn verschillende oorzaken voor het ontstaan ervan en één ervan betreft scherpe randjes aan tanden of kiezen. Maak een afspraak bij Maliekwartier Tandartsen om te laten controleren of uw gebit een mogelijke oorzaak vormt.

Oorzaken van aften

Het is niet altijd duidelijk wat de oorzaak is van het ontstaan uw van aften. Een mogelijke verklaring is erfelijke aanleg, maar ook een trauma aan het mondslijmvlies kan een oorzaak zijn. Daarnaast heeft het voedingspatroon mogelijk invloed op het ontstaan, net als het ervaren van veel stress of emotionele factoren. Heeft u tanden of kiezen met een scherp randje, dan heeft dit mogelijk effect op het mondslijmvlies met het risico op het ontstaan van aften. Zo is een kunstgebit dat niet goed past eveneens mogelijk een oorzaak. Aften komen op verschillende plekken in de mond voor en zijn herkenbaar aan kleine witte, grijsachtige plekjes op bijvoorbeeld uw lippen, tong, gehemelte, tandvlees of de binnenkant van uw wang.

Symptomen van aften

U merkt dat u aften heeft als er sprake is van een zichtbaar wit, grijsachtige plekje dat pijn veroorzaakt. Daarbij ervaart u als u zuur of hete voeding eet een stekende pijn. Ook het aanraken van het plekje is gevoelig. Heeft u vaker last van aften, dan herkent u waarschijnlijk het moment waarop deze zich aandienen. Er ontstaat een pijnlijk plekje en de eerste symptomen dienen zich aan in de vorm van een rode plek.

Aften genezen

Aften genezen doorgaans vanzelf, hoewel het tot een week of twee weken duurt voordat de plek genezen is. Het is aan te raden om in deze periode voorzichtig te eten en te drinken en tanden te poetsen. Er zijn gelukkig wel middelen beschikbaar die het pijnlijke gevoel beperken en de genezing stimuleren. Een middel dat lidocaïne bevat, brengt u op de aft aan en voorziet in een pijnstillende werking.

Aften voorkomen

Het is niet altijd mogelijk om aften te voorkomen, maar het helpt wel om met een aantal aspecten rekening te houden. Zo heeft u de mogelijkheid om aandacht te besteden aan het verhogen van uw weerstand. Daarom is een gezond voedingspatroon aan te raden om alle benodigde mineralen en vitaminen binnen te krijgen. Het helpt ook als u de mondhygiëne op peil houdt en gebitsproblemen voorkomt. Uiteraard adviseert Maliekwartier Tandartsen u hier graag over en voeren wij hiervoor algemene behandelingen uit.

Neem contact op met Maliekwartier Tandartsen om u in te schrijven bij onze praktijk in Utrecht. Of vraag direct online een consult aan als u al geregistreerd staat.

3581 CE Utrecht
T. 030 – 760 1267